Regulamin Rady Rodziców przy IX Liceum Ogólnokształcącym im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gdyni uchwalony dnia 30.03.2022 r.
Na podstawie art.83 i 84 Ustawy z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z poźn.zm) Rada Rodziców IX LO im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gdyni uchwala Regulamin swojej działalności.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Rodzicielski organ szkoły nosi nazwę Rada Rodziców przy IX LO im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gdyni.
- Rada Rodziców jest organem autonomicznym, demokratycznie wybranym, samorządnym przedstawicielem rodziców, reprezentującym wszystkich rodziców LO, współpracującym z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i organami nadzorującymi Szkoły w realizacji zadań Szkoły, gdzie pojęcie „Szkoła” oznacza instytucję oświatowo – wychowawczą zajmującą się kształceniem i wychowaniem dzieci, młodzieży i dorosłych, stosownie do przyjętych w danym społeczeństwie celów i zadań oraz koncepcji oświatowo – wychowawczych i programów.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu Rad Klasowych wybranym przez rodziców uczniów każdej klasy w jawnych wyborach na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. Wybór następuje zwykłą większością głosów.
§ 2
Regulamin Rady Rodziców IX LO w Gdyni określa:
- Cele i zadania Rady Rodziców;
- Organizację Rad Klasowych oraz Rady Rodziców;
- Tryb i zakres działania organów Rady Rodziców;
- Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców;
- Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców.
§ 3
- Podstawowym celem Rady Rodziców jest reprezentowanie interesów rodziców i opiekunów uczniów IX LO przez podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a w szczególności współdziałania w procesie wychowania, nauczania i opieki.
- Rada Rodziców realizuje swoje cele w szczególności przez:
- zapewnienie rodzicom wpływu na działalność szkoły poprzez wyrażanie i przekazywanie Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej oraz organowi nadzorującemu Szkołę uwag w sprawach związanych z działalnością Szkoły,
- pobudzanie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju Szkoły,
- spójne oddziaływanie na młodzież przez rodzinę i Szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki, zgodnie z jej potrzebami rozwojowymi i zdrowotnymi,
- formułowanie wniosków i opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawa,
- finansowe i organizacyjne wspieranie działalności statutowej Szkoły,
- wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego,
- współpracę z Dyrektorem i nauczycielami w celu poprawy jakości pracy Szkoły,
- aktywizowanie rodziców do czynnej współpracy z Radą Rodziców.
- Do zadań Rady Rodziców należy:
- występowanie we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły do Dyrektora oraz pozostałych organów Szkoły, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór nad Szkołą.
- Uchwalanie w terminie do 30 września danego roku szkolnego w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły obejmującego wszystkie realizowane przez nauczycieli treści i działania o charakterze wychowawczym kierowane do uczniów oraz wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym kierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli,
- zapewnienie sprawnego przepływu informacji między rodzicami a organami Szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektów planów finansowych Szkoły,
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,
- na wniosek Dyrektora Szkoły wyrażanie opinii na temat pracy nauczyciela kończącego staż i podlegającego ocenie dorobku zawodowego,
- dokonywanie wyboru przedstawicieli reprezentujących Radę Rodziców podczas konkursu na Dyrektora Szkoły,
- wybór przedstawicieli rodziców do zgromadzeń i komisji oraz innych ciał, w których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców uczniów Szkoły,
- uchwalanie corocznego preliminarza Rady Rodziców lub jego zmian,
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców niezbędnych do wspierania potrzeb Szkoły oraz ustalania zasad wydatkowania tych funduszy,
- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla potrzeb Szkoły, zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy Szkoły,
- współudział w realizacji działań opiekuńczo–wychowawczych podejmowanych na podstawie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- współpraca z Samorządem Uczniowskim.
Rozdział III
Organizacja Rad Klasowych oraz Rady Rodziców.
§ 4
- Rada Klasowa rodziców wybierana jest w jawnym głosowaniu przez ogólne zebranie rodziców danej klasy na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym, które musi się odbyć najpóźniej do dnia 30 września danego roku szkolnego.
- Rada Klasowa składa się z 3 osób. Wybierają one między sobą przedstawiciela do Rady Rodziców.
- Rada Rodziców złożona z przedstawicieli Rad Klasowych zbiera się na plenarnym zebraniu najpóźniej do dnia 30 września danego roku szkolnego.
- Organem przedstawicielskim i wykonawczym Rady Rodziców jest Prezydium, wybrane na dany rok szkolny spośród Rady Rodziców w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
- Prezydium Rady Rodziców składa się z 5 osób:
– Przewodniczącego,
– 2-óch V-ce Przewodniczących,
– Skarbnika,
– Sekretarza.
- Organem kontrolującym prawidłowość działania Rady Rodziców jest Komisja Rewizyjna (co najmniej 2 osoby) wybrana spośród Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na zebraniu plenarnym.
- Kadencja Członka Prezydium Rady Rodziców upływa:
- w roku ukończenia Szkoły przez ucznia IX LO, którego rodzic jest członkiem Prezydium Rady Rodziców, jednak nie wcześniej niż z chwilą odbycia się Plenarnego zebrania Rady Rodziców,
- w momencie skreślenia jego dziecka z listy uczniów Szkoły.
- Posiedzenia Prezydium Rady Rodziców odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
- Posiedzenia Rady Rodziców mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy Prezydium oraz na wniosek Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego.
- Członkowie Rady Rodziców wykonują swoją pracę społecznie.
Rozdział IV
Tryb i zakres działania organów Rady Rodziców
§ 5
- Zakres i tryb działania Rad Klasowych to w szczególności:
- współdziałanie z rodzicami i włączanie ich do realizacji zadań zgodnie z własnym planem pracy;
- współdziałanie z Prezydium w realizacji zadań ogólnoszkolnych;
- współdziałanie z Prezydium w celu realizacji planu pracy Prezydium Rady Rodziców;
- zwoływanie zebrań rodziców w uzasadnionych przypadkach, a także na wniosek wychowawcy.
- Zakres i tryb działania Prezydium Rady Rodziców:
- reprezentowanie Rady Rodziców i ogółu rodziców uczniów Szkoły wobec Dyrektora i innych organów Szkoły oraz na zewnątrz;
- realizacja planu pracy Prezydium Rady Rodziców;
- dostosowanie do konkretnych potrzeb Szkoły zadań zawartych w rozdziale II par. 3 pkt. 3;
- podejmowanie decyzji dotyczących działalności, zakresu i realizacji zadań finansowo-gospodarczych;
- współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców w celu realizacji planu pracy;
- dokonywanie podziału zadań i obowiązków pomiędzy członków Prezydium Rady Rodziców do 30 września danego roku szkolnego;
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców co najmniej dwa razy w roku szkolnym;
- ścisłe współdziałanie z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną;
- przekazywanie Dyrektorowi decyzji, opinii i wniosków Rady Rodziców;
- przygotowywanie zebrań Rady Rodziców;
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji zebrań Rady Rodziców;
- prawidłowe przechowywanie całości dokumentacji Rady Rodziców;
- pracami Rady Rodziców i Prezydium kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności V-ce Przewodniczący.
- Zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej:
- czuwanie nad zgodnością działania poszczególnych organów Rady Rodziców z regulaminem i przepisami ogólnie obowiązującymi w działalności finansowo-gospodarczej;
- składanie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli, łącznie z wnioskami pokontrolnymi przed Radą Rodziców;
- opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego Rady Rodziców;
- wykonywanie innych zadań kontrolnych zleconych przez Radę Rodziców.
- Finanse Rady Rodziców mogą być kontrolowane jedynie przez Komisję Rewizyjną, Regionalną Izbę Obrachunkową i Urząd Skarbowy.
Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał.
§ 6
- Rada Rodziców wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
- Uchwały Prezydium Rady Rodziców, Rad Klasowych i pozostałych organów Rady Rodziców zapadają w głosowaniu jawnym, przy akceptacji większością głosów podczas zebrań plenarnych.
- Uchwały Prezydium Rady Rodziców mogą być również podejmowane zdalnie w przypadku niemożności zwołania zebrania plenarnego lub w przypadku konieczności podjęcia pilnych działań pomiędzy planowanymi zebraniami plenarnymi. Do kontaktu zdalnego z członkami Prezydium Rady Rodziców wykorzystywane jest oficjalne konto e-mail: rr9logdynia@gmial.com
- Rada Rodziców i Komisja Rewizyjna dokumentują swoje zebrania i podejmowane podczas zebrań czynności w formie protokołu.
- Protokół podpisuje Sekretarz lub inna wyznaczona osoba protokołująca.
Rozdział VI
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
§ 7
- Główne źródła funduszy Rady Rodziców to: dobrowolne składki rodziców, darowizny od osób fizycznych i prawnych oraz przychody z organizowanych kiermaszy i imprez.
- Projekt planu finansowego opracowuje Prezydium Rady Rodziców na każdy rok szkolny, uwzględniając przewidywane wpływy i wydatki w nowym roku szkolnym. W okresie od 1 września do zatwierdzenia planu finansowego na dany rok szkolny fundusze wydawane są wg planu finansowego z roku poprzedniego.
- Fundusze Rady Rodziców mogą być wydatkowane na wspieranie celów Statutowych Szkoły, w tym szczególnie udzielanie Szkoły pomocy materialnej w zakresie realizacji programu wychowania i opieki nad uczniami.
- Wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor,
- Nauczyciele,
- Pedagog i psycholog szkolny,
- Rady Klasowe,
- Samorząd Uczniowski.
- Rada może posiadać środki na koncie bankowym, a osobami uprawnionymi do jednoosobowego rozporządzania tymi środkami i reprezentowania Rady Rodziców przed bankiem są: Przewodniczący i Skarbnik.
- Środki Rady Rodziców mogą być wykorzystywane na udzielenie Szkole pomocy materialnej:
- przyznawanie najlepszym uczniom nagród finansowych,
- zakup nagród rzeczowych dla uczniów Szkoły,
- współudział w kosztach utrzymania i modernizacji Szkoły, w szczególności przez zakup pomocy naukowych dla pracowni przedmiotowych, zakup książek do biblioteki itp,
- wspomaganie finansowe imprez okolicznościowych organizowanych przez młodzież szkoły,
- inne wydatki uznane przez Radę Rodziców za celowe.
- Za podstawę dokonania wypłaty z funduszy Rady Rodziców mogą służyć dowody księgowe (rachunki, paragony, dowody wewnętrzne kasy fiskalnej), podpisane przez Przewodniczącego Rady Rodziców lub członka Prezydium Rady Rodziców, a wszelkie wydatki podlegają ewidencji księgowej.
- Za prawidłową działalność gospodarczo-finansową Rady Rodziców odpowiada Prezydium Rady Rodziców.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe.
§ 8
- Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada Rodziców w drodze uchwały.
- W działalności finansowej Rady Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
- W przypadku nierespektowania uprawnień Rady Rodziców przez Dyrekcję Szkoły, podległych jej pracowników, a także Radę Pedagogiczną, Prezydium Rady Rodziców może złożyć pisemnie zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy do Dyrektora Szkoły lub kierownictwa pozostałych organów szkoły oraz ma prawo oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi.
- W przypadku konfliktu Rady Rodziców z innymi organami szkoły wynikającego z nierespektowania uprawnień społeczności rodzicielskiej oraz nieudzielenia wyczerpujących odpowiedzi na złożone zażalenia Prezydium Rady Rodziców ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego szkołę.
- Rada Rodziców posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
RADA RODZICÓW
przy IX Liceum Ogólnokształcącym
81-542 Gdynia, ul. Orłowska 57
- Niniejszy regulamin może być w każdej chwili zmieniony w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Przewodnicząca – Ewa Plucińska
Skarbnik – Anna Darska
Zastępcy – Helena Okuniewska i Joanna Ceplin
Sekretarz – Elżbieta Witer