Wszystko o dostosowaniach na egzaminie maturalnym 2022r.
Co podlega dostosowaniom, kto jest do nich uprawniony i na jakiej podstawie, jakich terminów należy dotrzymać?
Co może podlegać dostosowaniu na egzaminie maturalnym?
forma egzaminu: odrębne arkusze egzaminacyjne, dostosowane do potrzeb i możliwości zdających
warunki egzaminu – w zależności od sytuacji osoby zdającej:
- osobna sala,
- odpowiedni sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne (np. słowniki),
- przedłużenie czasu (egzamin pisemny – do 30 min, egzamin ustny – 15 minut)
- odrębne zasady oceniania zadań
- pomoc nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu lub specjalisty od danego rodzaju niepełnosprawności (jeśli jest to konieczne do uzyskania właściwego kontaktu z osobą zdającą lub pomocy w obsłudze sprzętu)
Kto jest uprawniony do dostosowań i na jakiej podstawie:
- Osoby posiadające:
◦ orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność (dostosowanie formy: specjlany arkusz i warunków: w zależności od rodzaju niepełnosprawności)
◦ orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym (dostosowanie warunków)
◦ orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania (dostosowanie warunków)
◦ opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej)o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (dostosowanie warunków: odrębne zasady oceniania uwzględniające trudności osoby zdającej)
- Osoby chore lub niesprawne czasowo oraz chore przewlekle, na podstawie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia (dostosowanie warunków: wydłużenie czasu egzaminu)
- Osoby objęte w roku szkolnym pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole
ze względu na:
◦ trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
◦ zaburzenia komunikacji językowej
◦ sytuację kryzysową lub traumatyczną
na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej (dostosowanie warunków)
- Osoby – cudzoziemcy, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej (dostosowanie warunków)
Kiedy należy złożyć powyższe dokumenty uprawniające do dostosowań?
Do 30 września, razem z deklaracją o przystąpieniu do matury – do sekretariatu.
Jeżeli komuś nie uda się zrobić tego w tym terminie, należy to zgłosić mailem
do p. Katarzyny Gaweckiej (k.gawecka@lo9.gdynia.pl) i dostarczyć dokument tak szybko, jak będzie to możliwe.
Uwaga: dokumenty (opinie, orzeczenia, za świadczenia lekarskie), które zostały złożone w szkole wcześniej, nadal obowiązują i nie ma konieczności ich ponownego składania.
Zaświadczenia o stanie zdrowia, na przykład o chorobach przewlekłych, należy zweryfikować, czy są aktualne. Do chorób przewlekłych należą m.in. astma, choroby krążenia, choroby nerek, nowotwory, cukrzyca, otyłość, osteoporoza, padaczka, choroby autoimmunologiczne, nadciśnienie tętnicze.
Opinia rady pedagogicznej wobec osób objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wydawana jest na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia albo przez psychologa/ pedagoga szkolnego po uzyskaniu zgody rodziców lub pełnoletniego ucznia. Może to m.in. dotyczyć uczniów w sytuacjach kryzysowych wywołanych np. rozwodem rodziców, utrata bliskiej osoby, poważną chorobą w rodzinie, doświadczeniem traumatycznego przeżycia.
Co dalej?
Rada pedagogiczna wskazuje możliwe dostosowania dla każdej osoby. Najpóźniej do 10 lutego 2022 każda osoba zdająca otrzyma pisemną informacje o możliwych sposobach dostosowania dla niej egzaminu maturalnego i również pisemnie potwierdzi, czy chce z nich skorzystać.