Refleksje po realizacji projektu: “Z ciekawości”
W trakcie trwania drugiego semestru szkolnego uczniowie kasy III A realizowali projekt z języka angielskiego „Out of curiosity” pod kierunkiem nauczycielki – Pani Beaty Graszy. Przedsięwzięcie oscylowało wokół różnorodnej tematyki, począwszy od zainteresowań uczniów, ciekawostek ze świata, skończywszy na ciekawych i inspirujących historiach z życia naszych uczniów.
Celem projektu było poznanie nowego słownictwa z różnych dziedzin, aktywizacja uczniów poprzez zastosowanie tak zwanej „lekcji odwróconej”, czyli prowadzonej przez ucznia, a także pokazanie, że języka możemy uczyć się przez opowieści o osobistych doświadczeniach, emocjach i własnych zainteresowaniach. Ponadto wartościowym aspektem tego projektu było bliższe poznanie kolegów i koleżanek z klasy.
Projekt ‘’Out of curiosity” – to cykl lekcji realizujących zagadnienia z takich kręgów tematycznych, jak: równowaga emocjonalna, zdrowie psychiczne, dobre samopoczucie i własny wizerunek, sport, podróże i turystyka, muzyka oraz prehistoryczne zwierzęta.
W cyklu równowaga emocjonalna uczniowie w kreatywny i interesujący sposób mówili o typach osobowości oraz zaburzeniach psychicznych, odnosząc się między innymi do przypadłości bohaterów znanej książki pod tytułem “Kubuś Puchatek’’. Jedna z uczennic doradzała, jak wytrwać w swoich postanowieniach i dbać o własny rozwój. Była też mowa o roli i skutkach stresu, a także o praktycznych sposobach przezwyciężania go. Amatorzy sportu zachęcali do uprawiania snowboardingu, a także przybliżyli kulisy Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Obszernie omówionym tematem, wynikającym z ciekawości świata i własnych doświadczeń, były podróże. Uczniowie mieli okazję posłuchać o cudach świata takich, jak Koloseum, Wielki mur Chiński oraz Petra w Jordanii. Dzielenie się własnym doświadczeniem to także część prezentacji z zakresu świata modelingu, pracy modelek i dbania o swój wizerunek. Kolejna z prezentacji dotyczyła świata muzyki, a w szczególności twórców rocka z czasów siermiężnej rzeczywistości lat 80-tych. Była również okazja do poszerzenia wiedzy z zakresu paleontologii dzięki uczennicy, której ciekawość wzbudzają prehistoryczne zwierzęta z perspektywy nauk ścisłych.
Podczas realizacji projektu wykorzystano różnorodne multimedia – filmy, zdjęcia, muzykę. Ukazywały one doświadczenia własne uczniów, zachęcały do dyskusji, zadawania pytań, odkrywania nieznanego, do poszukiwań. Taka forma prowadzenia zajęć uświadomiła uczniom, że języka można uczyć się opowiadając i ukazując najbliższą nam rzeczywistość – taką, której codziennie doświadczamy i z kręgu naszych zainteresowań. Z całą pewnością można też stwierdzić, że podsumowujące motto projektu brzmi: “Z ciekawości do wiedzy.”
Grasza Beata